Interview met Lotte en Ninah.

Ninah en Lotte hebben zo hun eigen kijk op dammen en hobbies.

Lotte is 10 jaar en zit in groep 7 van de Togtemaarschool in Bedum en wil later juf worden op de basisschool.  Ninah (13), en zit in de brugklas van HHC te Warffum. Zeven jaar geleden is Ninah begonnen met dammen, eerst thuis en later op de damvereniging. “Nu speel ik bij de senioren en dat is heel fijn. Ik verlies dan wel veel, maar kan toch blij zijn met een partij waarin ik goed gespeeld heb.”  Ook Lotte heeft al eens met de senioren meegedaan door in te vallen in het tiental en ook zij vindt dat heel leuk en spannend, want je doet dan als jongste en kleinste mee in een team van volwassenen. Ook zij heeft leren dammen in de huiselijke kring zo’n, vier jaar geleden.

In haar vrije tijd zit Ninah op dansen bij dansschool “La danse” in Groningen, ze heeft eerder geschaatst maar dat mag niet meer vanwege haar knieën. Lotte speelt viool en vindt het fijn omdat ze ”er vrolijk van wordt. Als ik niet vrolijk ben speel ik graag een ernstig stuk.”

Behalve spelen op de vereniging gaan Lotte en Ninah naar de Centrale Pupillen training, zes keer per jaar. “Dat is heel fijn” zegt Ninah, “Dan ben je de hele dag met dammen bezig!” Lotte: ”Je leert er heel veel, bijv het positiespel. Nu doen we veel aan centrumspel.”
Links Ninah en rechts Lotte

Beide meisjes hebben vorig jaar ook meegedaan met het NK pupillen meisjes. Toen werd er zwitsers gespeeld wat ongelukkig uitpakte voor Ninah; door loting tegen vooral sterke speelsters. Dit jaar is het een rond toernooi met negen partijen, dus drie per dag.  “Wel zwaar” ,zegt Lotte, “drie lange partijen op een dag. Per speelster heb je dan 30 minuten plus 15 seconden per zet. Maximaal duurt een partij dan 1,5 uur, en dat drie keer op een dag!”  “Maar dat heb ik wel nodig voor een partij “zegt Ninah, “ ik heb er wel ervaring mee want vorig jaar deed ik ook mee.”

Op de vraag wie het sterkst speelt wijzen de twee direct naar elkaar. Het is moeilijk om uit te leggen wie sterker speelt. Ninah zegt dat anderen van haar zeggen dat zij positioneel goed speelt. Van Lotte zegt zij dat zij serieus speelt zowel positioneel als combinatief.  Ook Lotte is positief over de kwaliteit van Ninah.

Wie gaat het toernooi winnen? Allebei denken zij dat Melanie en Tessa de beste papieren hebben. Hun eigen kansen schatten zij in van “in het linker rijtje” (Ninah) tot in de middenmoot(Lotte). Dat het toernooi in Warffum plaatsvindt vinden ze heel geslaagd. “Ik ga er op de fiets heen “zegt Ninah laconiek. Lotte ziet op tegen de eerste dag “dan heb ik drie pittige tegenstanders, dus een zware dag.”
Ninah ziet op tegen de vermoeidheid; vooral de laatste dag.

Damvereniging Warffum is trots op haar twee deelnemers en hoopt dat zij er een mooi toernooi van maken en er veel plezier aan beleven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten